Firmy testują automatyzację procesów, stosując różne sprzęty i programy. Coraz większy nacisk kładą na sztuczną inteligencję i robotykę. Nikogo nie powinno więc dziwić, że wielu pracowników boi się, że zostaną zastąpieni przez roboty.
Większość ekspertów twierdzi jednak, że – chociaż niektóre zadania ulegną automatyzacji – to żywi pracownicy mają niezbędne umiejętności komunikacyjne, których nie posiadają roboty. Dlatego te zostaną wykorzystane jedynie do powtarzalnych zadań i operacji.
To rodzaj technologii, która umożliwia programowanie lub konfigurowanie sterowanych komputerowo robotów w celu naśladowania czynności wykonywanych przez ludzi. Wspomniane maszyny potrafią wyodrębnić potrzebne dane z systemów, wprowadzać informacje oraz dokonywać wyborów w aplikacjach. Roboty mogą wykonywać fizyczne czynności po podłączeniu do określonych urządzeń.
Automatyzacja procesów pozwala wyeliminować błędy ludzkie, wynikające zwykle z rozproszenia lub zmęczenia. Roboty doskonale sprawdzą się w zadaniach powtarzalnych, standaryzowanych i nieskomplikowanych. Nie wpiszą niewłaściwej litery lub cyfry do systemu. Co więcej, pracują efektywnie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, i to przy znacznie niższych kosztach.
Wraz ze wzrostem kosztów produkcji i szybszym rozwojem sztucznej inteligencji, z pewnością zaczniemy dostrzegać szersze zastosowanie robotów w różnych obszarach biznesowych i wielu branżach. Niektóre procesy biznesowe będą koncentrować się na człowieku, a inne na automatyzacji. Firmy mogą zastąpić konsultantów np. chatbotem, by usprawnić przyjmowanie zgłoszeń od klientów.
Praktycznie każda branża może zastosować sztuczną inteligencję (AI) w jakimś aspekcie swoich działań. Największy postęp obserwujemy w zakresie systemów autonomicznych. AI i robotyka ułatwiają transport ludzi i towarów, a także przyspieszają przepływ informacji. Z biegiem czasu wiele zadań zostanie zautomatyzowanych. Nie mamy jednak powodów do obaw. Roboty nie zastąpią całkowicie ludzi. Zawsze będziemy potrzebni do tworzenia, utrzymywania i doskonalenia systemów.
W ciągu ostatnich kilku lat robotyka wyprzedziła automatyzację procesów pulpitu. Ułatwia rozliczanie z dostawcami, obsługę należności i wdrażanie nowych pracowników. Ma również pewne zastosowania w biurze. Eksperci sugerują, że roboty sprawdzą się najlepiej w środowiskach hybrydowych.
Boty są atrakcyjne, ponieważ przyczyniają się do rozwoju biznesu na wiele sposobów. Umożliwiają menedżerom łatwe i szybkie tworzenie miniaplikacji i automatyzacji. Firmy nie zawsze mogą czekać, aż dział IT naprawi problem lub dostarczy nowe rozwiązanie. Jeśli mogą skrócić proces o 10 minut, automatyzując czynność wykonywaną setki, a nawet tysiące razy dziennie, zaoszczędzą mnóstwo pieniędzy.
Co ważne, roboty nie popełniają błędów, chociaż zawodzą, gdy coś zmienia się w środowisku. W związku z tym należy je wyposażyć w „część kontrolną”, która sygnalizuje anomalie i zarządza wszystkimi aspektami. Wreszcie, maszyny nie wymagają rekrutacji, szkolenia, wakacji, ani się nie spóźniają. Wykonują zadania, dopóki kontroler nie zaznaczy, że mają już tego nie robić.
Coraz więcej firm oferuje boty i zrobotyzowaną automatyzację procesów. Stoją przed poważnymi wyzwaniami, w tym koniecznością szybkiego skalowania. Muszą dostosować się do potrzeb klientów, by osiągnąć sukces na rynku.
Pomyśl o prostym zadaniu, które wykonujesz wielokrotnie w ciągu dnia. Istnieje duża szansa, że możesz je zautomatyzować. Większość firm rozpoczyna swoją przygodę z robotyzacją od zastosowania technologii w obszarze finansów, HR i logistyki. Weź pod uwagę np. rutynowe przetwarzanie, którego zazwyczaj dokonują księgowi, aby sporządzić raport. Proces znajdowania nieprawidłowości jest żmudny i czasochłonny. Warto więc pomyśleć o jego automatyzacji.
Może masz zespół, który jest odpowiedzialny za wprowadzanie zamówień lub rozwiązywania problemów z danymi? W większości przypadków dane są dość dobrze zdefiniowane, dlatego roboty powinny sobie z nimi poradzić. Mogą także automatycznie odpowiadać na pytania klientów na czacie. Sprawdzą się więc doskonale również w marketingu i obsłudze klienta.